پیام تسلیت حمزه نجف پور،دبیر شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان به حادثه دیدگان کرمانشاه

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری و شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان و به نقل از روابط عمومی، حمزه نجف پور دبیر شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان، در پی حادثه دلخراش شب گذشته زمین لرزه کرمانشاه که در پی آن جمعی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند، پیامی را صادر نمودند که به […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری و شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان و به نقل از روابط عمومی، حمزه نجف پور دبیر شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان، در پی حادثه دلخراش شب گذشته زمین لرزه کرمانشاه که در پی آن جمعی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند، پیامی را صادر نمودند که به شرح ذیل می باشد:

*إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا*

بازفاجعه و عزایی دیگر. مصیبت و آوارگی برای مردمانی که دریکی ازشبهای پاییزی تاریکترین و بدترین شب زندگی خود را سپری کردند شبی پاییزی که کاش هیچگاه شب نمیشد و رویا و آرزوهای مردم کرمانشاه را له نمیکرد و تسلیتی از صمیم قلب ازطرف همه مردم داغدار ایران به عزیزان خود در کرمانشاه*

شامگاه *۲۱*آبانماه مرگبارترین زلزله جهان درسال جاری در غرب ایران اتفاق افتاد.وقوع زمین لرزه ۷/۳ریشتری در کرمانشاه باردیگر ایران اسلامی را درعزا و ماتم فرو برد.
آمار بیش از ۴۰۰ کشته و هزاران زخمی از تلخترین امار این حادثه طبیعی بود .بطوریکه آوارگی و بی سرپناهی بسیاری از هموطنان منطقه غرب کشور همه مسئولین عالیرتبه را به واکنش مجبور کرد ودر لحظاتی پس از حادثه با بسیج همه امکانات به کمک این اسیب دیدگان شتافتند.

وقوع چنین حوادث و پیشامدهای طبیعی در کشور درگذشته نیز اتفاق افتاده است و همه سازمانها و نهادهای مرتبط با این بلایای طبیعی رابه تهیه سند چشم انداز مقابله با این پیشامدها به منظور دفع و کاهش آسیبهای ناشی از این حوادث ملزم کرد.

اما با وجود برگزاری سمینارها وهمایش های فراوان درخصوص مدیریت بحران بازهم شاهد بی برنامگی و سومدیریت در زمان حوادث مختلف هستیم. عدم وجود امکانات لازم جهت امداد رسانی و رسیدگی به حال مصدومان ،عدم توزیع به موقع تجهیزات پزشکی و کمبود موادغذایی و سرپناه های موقت برای آوارگان هر عقل سلیم را به تفکر وامیدارد که مبحث مدیریت بحران هنوز به صورت موثر و کارا در کشور اجرا نمیشود.

رعایت نکات مقاوم و ایمن سازی منازل مسکونی باتوجه به اینکه کشور بر روی خط گسل و زمین لرزه وجود دارد امری است که در حد آیین نامه های مسکن شهرسازی خلاصه میشود و اقدام کاربردی در این خصوص درمناطق با بافت سنتی و قدیمی شهرها عملآ مشاهده نخواهدشد.

حادثه زمین لرزه کرمانشاه در هرلحظه ممکن است برای هرکدام ازشهرهای ایران اتفاق بیفتد.براستی اگر این حادثه در شهر مسجدسلیمان رخ میداد آیا ستاد مدیریت بحران ازقبل تمهیدات لازم دراین خصوص را اندیشه بود؟
آیا مسکن وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی کلیه آیین نامه های مربوط به ایمن سازی و مقاوم سازی منازل مسکونی را اجرا کرده بود؟

آیا امکانات امدادی و تجهیزات پزشکی لازم برای این حادثه ازقبل پیش بینی شده بود؟

جمله معروف *پیشگیری بهتر از درمان است.* در بحث پیشگیری و کاهش خسارات و تلفات جانی در پدیده های طبیعی مانند زلزله نیز صادق است.همه مسئولین شهری باید در تعهدات و شرح خدمات اداره متبوع خود بازنگری صورت دهند بطوریکه همه تمهیدات و تجهیزات مرتبط با وقوع حوادث غیرمترقبه نیز در شرح وظایف خود اضافه گردد و سازمانهای مرتبط با مبحث مقاوم سازی وایمن سازی منازل مسکونی نظارت بیشتری در اجراوپیاده سازی آیین های مربوطه صورت دهند.
امیداست با اجرا این قوانین و تقویت مدیریت بحران تلفات جانی وخسارات ناشی ازحوادث را دفع یاکاهش دهیم.

در خاتمه مصیبت وارد شده به مردم صبور کرمانشاه را تسلیت عرض مینمایم و از خداوند منان صبرجمیلی برای خانواده های داغدار این حادثه خواستارم.
همچنین از مردم نوع دوست شهر اولین ها که همیشه در انجام کمکهای داوطلبانه پیشتاز هستند تقاضا میکنم وجوههات نقدی و غیر نقدی خودرا جهت کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه به پایگاههای سازمان هلال احمر مستقر درسطح شهر تحویل دهند.

حمزه نجف پور
دبیر شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان